Ustawa o utrzymaniu czystości i porządku w gminach nakłada na wójtów, burmistrzów i prezydentów miast obowiązek kontroli zbiorników bezodpływowych i POŚ, co najmniej raz na 2 lata. Za niewykonanie tego obowiązku, gminie grożą wysokie kary finansowe, nawet do 50 tysięcy złotych.
Kilka miesięcy temu wysłaliśmy do większości właścicieli nieruchomości wezwania z prośbą o dostarczenie umów z firmami asenizacyjnymi oraz dokumentów księgowych potwierdzających opłaty za wywóz nieczystości ciekłych. Odpowiedzi uzyskaliśmy od około 70 % właścicieli. Wnioski z analizy tych dokumentów są następujące:
– tylko kilka procent właścicieli nieruchomości przestrzega zasad właściwej gospodarki ściekowej, to znaczy systematycznie opróżnia szamba, posiada potwierdzenia w postaci opłat za usługi asenizacyjne a ilości oddawanych ścieków są porównywalne do ilości zużytej wody;
– duża grupa właścicieli twierdzi, że systematycznie wywoziła nieczystości ciekłe poprzez firmy asenizacyjne ale nie brała żadnych potwierdzeń za tą usługę;
– kolejna, równie duża grupa właścicieli co prawda przedłożyła dokumenty księgowe potwierdzające wywóz nieczystości ciekłych, ale ich wielkość ma się nijak do liczby zamieszkałych osób w gospodarstwie domowym oraz zużytej wody na cele bytowe w danym okresie rozliczeniowym. Na przykład mamy gospodarstwa, gdzie zużycie wody było w ubiegłym roku na poziomie prawie 200 m3, a wywieziono jedynie 10 m3 nieczystości ciekłych.
To co najbardziej niepokoi, to spadek liczby zleceń w zakresie usług asenizacyjnych jakie oferuje Przedsiębiorstwo Komunalne „Nad Dłubnią”. W okresie wysyłania wezwań kolejka oczekujących na wywóz nieczystości ciekłych utworzyła się na kilka tygodni. Dzisiaj praktycznie od ręki realizowane są poszczególne zlecenia w tym zakresie.
Od przyszłego tygodnia do właścicieli nieruchomości, którzy nie przestrzegają zasad gospodarki ściekowej zostaną wysłane protokoły z kontroli nieruchomości przeprowadzonej na podstawie przedłożonych dokumentów. Pisma otrzymają również mieszkańcy, którzy nie odpowiedzieli na nasze wezwanie i do dnia dzisiejszego żadnych dokumentów nie dostarczyli do UG.
Wzór takiego protokołu przedstawiam w załączeniu. Przypominam, że kto nie wykonuje się obowiązków wymienionych w art. 5 ust.1 lub 1a ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. 2025 , poz. 733). podlega karze grzywny do kwoty 5000 zł. Gmina Iwanowice nie posiada straży gminnej, która potencjalnie mogłaby ukarać mieszkańca, zatem stosowne informacje w tej sprawie zostaną przekazane Komendzie Policji w Skale.
Jednocześnie bardzo proszę o zastosowanie się do wezwania, które jest w ostatnim punkcie protokołu, tj. dostarczenie w styczniu 2026 r. dokumentów poświadczających wywóz ścieków kanalizacyjnych za okres od 1 czerwca 2025 r. do 31 grudnia 2025 r. To pozwoli Państwu uniknąć kary grzywny w przyszłości.
I na koniec chciałbym zaapelować o rozsądek i przede wszystkim nie działanie na szkodę własnego zdrowia. Zanieczyszczenie gleby i wód gruntowych ściekami z szamba niesie ze sobą poważne zagrożenia dla zdrowia ludzi i zwierząt. Ścieki z szamba zawierają liczne bakterie (np. E. coli, Salmonella) i substancje chemiczne (np. fosforany, azotany), które mogą przenikać do gleby i wód gruntowych. A skażona woda może prowadzić do chorób układu pokarmowego, a w skrajnych przypadkach do poważniejszych schorzeń. Warto o tym pomyśleć zanim spuści się ścieki z szamba do rowu, na pole czy nie daj Boże do nieczynnej studni.
Robert Lisowski
Wójt Gminy Iwanowice